Regionens miljardsatsning går på räls

Du har kanske redan sett dem, de blågrå nya tågen som befolkar de sörmländska järnvägarna? Men vet du vad de innebär, egentligen? När Region Sörmland körde invigning av sin nya tågflotta, fick ÖSP svar på tal.

Ett av de nya mälartågen har precis stannat på Vagnhärads station.

Helena Ekroth utanför den kungliga väntsalen i Vagnhärad.

Kommunalråden Daniel Portnoff (M), Trosa kommun, och Urban Granström (S), Nyköpings kommun, samtalar på perrongen.

Daniel Portnoff (M) är inte bara Trosa kommuns högsta politiker, utan även aktiv i Region Sörmland (tidigare landstinget). Han är ledamot i regionfullmäktige, vice ordförande i utskottet för regional samhällsplanering och även med som ersättare i både Mälardalstrafiks och Länstrafiken Mälardalens styrelser.

När den formella invigningen av Mälartåg i våra trakter skedde i Vagnhärad, hade han flera anledningar att vara nöjd.

Du är nöjd – varför ska invånarna här i trakten också vara nöjda?

– Nu äger vi i Region Sörmland, ihop med några andra regioner, tågen själva och är inte i händerna på SJ eller någon annan aktör. Vi har en egen tågflotta, där vi rår över hela utbudet. Det blir fler tåg, fler avgångar och vår relativt nya gemensamma taxa, Movingo, där du åker på samma biljett i hela Mälardalen och på så sätt sparar pengar varje månad. Många sparar en hel tusenlapp i månaden.

Du är inne på att ni ”slipper” SJ, även om du inte använder just det ordet. Men SJ kör ju fortfarande tågen?

– Nu i övergångsfasen, ja. Sedan kommer SJ att konkurrensutsättas i en upphandling där flera andra operatörer gärna vill vara med. Det finns inget som säger att SJ inte kan vinna den upphandlingen, men det kan också bli någon helt annan.

Blir det fler avgångar?

– Den förändringen har redan skett till stor del. Från 11 avgångar till nu 18 och snart 19. När förändringen är helt färdig kommer det att vara upp till 23 avgångar åt båda hållen. Det är mer än en fördubbling.

I sitt originalutförande har varje tåg 333 sittplatser samt 24 fällstolar. Det går lätt att sätta ihop flera tåg för att öka antalet platser. Smakar det så kostar det. Tågen uppskattas kosta 1 miljon kronor per meter. Varje tåg är 105 meter långt, så totalt handlar det om investering på i runda slängar 3,5 miljarder.

Tågen kan ha hur bra komfort som helst. Men det hjälper inte om man som pendlare får stå och frysa på perrongen i tid och otid. Kommer tågen att komma i tid?

– Vi har kört sedan i juni och hade mellan 93 och 98 procents punktlighet under de första tre månaderna. Sedan ska vi gå in i vintern och då får vi se hur punktligheten påverkas. Det man måste vara noga med att påpeka där är att regionen oftast inte har mycket att säga till om. Blir det stopp på spåret spelar det ingen roll hur fina tågen är. I sådana lägen bär Trafikverket huvudansvaret, säger Daniel Portnoff.

Hur ser du som kommunalråd på Mälartåg?

– Tittar jag snävt på invånaren i Trosa kommun och dess möjligheter att pendla bekvämt, säkert och effektivt i båda riktningar, är det här en enorm förbättring. Dessutom har vi Trosabussen, så pendlingsmöjligheterna är riktigt bra. Långsiktigt är det viktigt för att kunna konkurrera om boende.

Helena Ekroth är vd för Mälardalstrafik. Hon lyfter fram en aspekt med de nya tågen som inte bara påverkar pendlarna.

– Tågen bygger på ny körteknik och har en helt annan, mycket mjukare gångtakt. De ”hoppar” inte fram som tidigare. Det gör det både mer bekvämt ombord, men också att de låter mycket mindre när de passerar genom samhällen som Tystberga och Järna, säger hon.

Att tågen går i tid är viktigt. Vettig internetuppkoppling är en annan sak som blir allt viktigare. Är ert wi-fi stabilt?

– Ja och nej. Det är så stabilt som det kan vara och vi ligger så långt fram tekniskt som vi kan ligga, men påverkas givetvis av vår infrastruktur. Det räcker med att åka 200 meter från Stockholms central och in i tunnlarna för att uppkopplingen ska brytas. Det här är dock ett område som det går sakta men säkert framåt inom och förutsättningarna blir hela tiden bättre och bättre.

Johan Karlsson

Reporter

Tel: 0156-50 39 37

E-post