Lås löser problem för hemtjänsten
Snabbare, säkrare, smidigare. Hemtjänsten i Trosa följer grannkommunernas exempel och tar ett stort digitalt steg genom att bli nyckelfri. – Utmärkt, säger Gunilla Rockström, en av många äldre som berörs.

Låsen är inte de enda digitala nyheterna inom Trosas hemtjänst. De har även trygghetskameror, som underlättar nattillsynen för både personal och kund.
Gnesta kommun har redan nyckelfri hemtjänst. Nyköpings kommun har haft det länge och enligt verksamhetschefen Carina Bark är personalen mycket nöjd med lösningen. I Södertälje kommun är det ännu inte aktuellt.
I Trosa kommun är den nyckelfria lösningen ny. Personalen använder sina mobiltelefoner i stället för fysiska nycklar. På insidan av kundens dörr har ett svart lås monterats. Låset är kopplat till vredet och låser upp dörren på personalens kommando.
– Säg att man bor långt ut på landet, ramlar och sätter igång sitt trygghetslarm. Tidigare har det kanske funnits personal i området, men de har ändå behövt åka in till kontoret för att hämta nyckel. Det blir lång tid att ligga och vänta på golvet i onödan, säger Jessica Wolfenstein, hemtjänstchef i Trosa.
– Sedan handlar det om säkerhet också. En nyckel kan hamna på vift och det kanske inte upptäcks direkt. Men har du lagt ifrån dig mobilen, kommer du ju inte in hos nästa kund. Då spärrar vi den mobilen direkt, vilket gör den obrukbar.
Finns det fler fördelar?
– Förut loggade personalen sina besök mot en liten ruta på dörren. Ibland missade de att logga, och då kunde jag inte garanterat veta att personalen hade varit på plats. Nu loggas besöket samtidigt som de låser upp, så jag vet exakt vem som varit där och vid vilken tid.
Gunilla Rockström bor numera i lägenhet på Trosagården, men bodde tidigare i radhus i Trosa.
– Då hände det att jag trillade och blev tvungen att larma, berättar Gunilla. Det kunde dröja runt 20 minuter till någon dök upp. Det låter inte så mycket, men när man ligger där känns det som en väldigt lång tid. Och då ska man veta att jag i princip bodde bredvid hemtjänstens kontor.
Hon var en av de första att få den nyckelfria lösningen installerad och har redan upptäckt fördelarna.
– Tidigare har personalen ibland ringt på lägenhetsdörren på morgonen, då min nyckel inte hängt på sin plats i nyckelskåpet. Jag kan gå, men på morgonen är det ostadigt och då vågar jag inte ta mig från sängen till dörren. Då har de fått leta reda på nyckeln, och det har ibland tagit ganska lång tid. Med den här nya tekniken har det inte varit några problem.
För den som är orolig att den digitala tekniken ska strula, ger Jessica Wolfenstein lugnande besked.
– Vi har kvar de vanliga nycklarna som backuplösning. Sedan drivs de digitala låsen av batterier som håller i flera år, så de påverkas inte av att det blir strömlöst. Börjar batteriet ta slut larmar låset oss i god tid, så att vi kan sätta i nytt batteri.