Här hamnar nya moderna macken i Tystberga
Tystbergaborna saknar sin mack. Nya förutsättningar gör att tomrummet snart kan fyllas.

Tystbergabon Harry Malmqvist på andra sidan vägen från platsen där den nya tankstationen är tänkt att ligga.
Förr var bensinmacken den naturliga samlingsplatsen i Tystberga. Stammisar slängde käft om helgens fotboll innan de lämnade in tipset, barnfamiljer hyrde VHS-filmer, förbipasserande turister stannade för att tanka och köpa en glass.
Shell blev Bilisten. Bilisten bytte ägare. Den nya ägaren lade ner verksamheten.
Det är flera år sedan den sista droppen drivmedel rann ur de slitna pumparna.
Nu kan Tystberga äntligen få ett ställe att tanka på igen.
– Vi fick frågan om det var möjligt för oss på Nyköpings kommun att upplåta mark åt en sådan etablering och vi har nu glädjande nog kunnat peka ut en plats. Enligt detaljplanen får vi upplåta marken åt den typ av verksamhet som efterfrågas, säger Katarina Hinrichsen, som handlägger frågan på kommunen.
Hamnar inte där gamla macken ligger
Platsen det handlar om är inte den gamla macken på Stationsvägen. Det rör sig i stället om den lilla gärdesplätten på andra sidan vägen från brandstationen, mellan förskolan och Stockholmsvägen.
Tystbergabon Harry Malmqvist är den som drivit mackfrågan allra hårdast. Ett tag var en lösning nära, på asfaltsytan utanför just brandstationen, men den lösningen rann ut i sanden.
– Förr ville kommunen bara sälja mark, nu har de gått med på att marken i stället går att arrendera. Det ändrar förutsättningarna helt, säger Harry Malmqvist.
”Jätteviktigt att stötta landsbygden”
Den tidigare huvudintressenten, Göteborgsbaserade Smart Energy, är intresserad av att lämna in ett anbud. Företaget är fokuserat på landsbygden och har bland annat en station i Hälleforsnäs, som precis som Tystberga är en liten sörmländsk ort med ett herrfotbollslag i division 5.
”När de stora bensinbolagen lägger ner sina stationer på landsbygden i rask takt så skapar detta ett problem för befolkningen på svenska landsbygden”, skriver Smart Energy på sin hemsida. I ”Bensinupprors”-tider finns det olika syn på drivmedelsfrågan. När det gäller Tystberga går det att konstatera två saker, utan att ta ställning: det finns många som kör bil regelbundet och det finns många som vill se en tankstation i byn. I dag åker de till Sillekrog eller in till Nyköping för att tanka.
– De saknar sin mack. Vi vill hjälpa till, då det är jätteviktigt för oss att stötta landsbygden, säger Katarina Hinrichsen.
Varför behövs en ny tankstation i Tystberga?
– För att det ska vara drägligt för bönderna, som behöver mycket diesel och inte så ofta längre har egna tankar på sin mark. Sedan höjer en mack ju levernet i hela Tystberga. Det blir mer lockande för folk att flytta hit och för turister att passera här. Vi har redan en ökad trafik på sommaren och många sommargäster som bor nära. Sedan är det bra för Coop också, vår enda matvarubutik, då fler som stannar här också innebär fler kunder för dem, säger Harry Malmqvist.
Den mack som planeras – oavsett vem som kommer att driva den – kommer att vara obemannad. Den är tänkt att ha en bensinpump, en dieselpump och fem snabbladdande elstoplar. Den kombinerade infarten och utfarten hamnar troligtvis mot Stockholmsvägen, där det redan finns en väg över diket.
Förhoppningen är att macken ska vara på plats redan i höst.
– Men ska man vara realistisk blir det nog tidigast nästa år, säger Harry Malmqvist.