Fridas trafikskola bryter ny mark med mopedbil
Mopedbilen blir allt populärare. Men förlegade regler skickar ut tonåringar i trafiken utan att de har fått träna en enda minut bakom ratten. Trosa och Gnesta Trafikskola utmanade regelverket – och blir nu pionjär i Sverige.
De vanliga mopedutbildningarna på två hjul förutsätter att snö, is och grus försvunnit från vägarna. Mopedbilen är inte väderstyrd på samma sätt. – De med fyra hjul får prio på våren, i och med att vi lika gärna kan ge oss ut när det är snö i mars som när det är sol och varmt i juni. Vi kan köra längre in på hösten också, vilket ger oss en mycket längre säsong, säger Frida Jernström på Trosa och Gnesta Trafikskola.
En förälder ringde. Sedan en till. Och så ytterligare en. Så har det fortsatt. Alla med samma fråga: ”Kan ni köra utbildning på fyra hjul, så att mitt barn är säkrare när det ska börja köra sin moppebil?”
– Nej, tyvärr vi får inte det. För det är reglerna från Transportstyrelsen som säger att utbildningen måste ske på två hjul. Det har varit mitt svar, säger Frida Jernström, som driver trafikskolorna i Trosa och Gnesta.
För att få köra EU-scooter eller A-traktor – de två motordrivna färdsätt som varit populärast bland ungdomar på senare år – krävs ett AM-körkort. Mopedbilen klassas som en moped och faller under samma regler.
För att ta AM-körkort måste du ha minst åtta timmars teori och sedan köra i fyra timmar. Efter det kommer ett litet test, som kan liknas vid en enklare variant på uppkörning. Klarar du det testet får du sedan skriva teoriprov på Trafikverket när du fyllt 15 år. Blir du godkänd där har du tagit AM-körkort.
Problemet är att de där fyra körtimmarna måste ske på två hjul. Den som ska börja köra mopedbil kan alltså ge sig ut på vägarna bland bussar och lastbilar, i ett fordon som går i 45 kilometer i timmen – utan någon som helst träning.
– Det är ganska många skillnader mellan moped och mopedbil. Du backar inte med moped, till exempel. Du måste ha en helt annan uppsikt bakåt i en mopebil, då det står i lagen att du inte ska hindra och blockera i trafiken, och att du därför mer aktivt måste hitta fickor och busshållsplatser för att folk ska kunna köra om. Du behöver placera dig på ett helt annat sätt i korsningar, då mopedbilen är mycket bredare än en moppe. Och så vidare, säger Frida.
Tillsammans med en kollega började hon nosa i om det inte gick att hitta kryphål i lagstiftningen.
– Första tanken var att hålla i körträning efter att eleverna tagit sitt AM-körkort, så att oroliga föräldrar kunde skicka hit sina barn för att träna i mopedbilarna. Men där blev det blankt nej, säger Frida. Men de vi haft kontakt med på Transportstyrelsen har inte velat stoppa oss för stoppandets skull, utan de har varit jättegulliga och hjälpsamma och tyckt att det varit väldigt bra att vi velat hjälpa både föräldrar och ungdomar på det här sättet.
Till slut kom de fram till en lösning. Den som tar automatkörkort för bil får enbart köra automatväxlade bilar – det står tydligt på körkortet – och det blir en liknande lösning här: det kommer att stå på AM-kortet att innehavaren enbart får köra på tre eller fyra hjul.
Frida har beställt en mopedbil, som förhoppningsvis levereras i slutet av februari.
Utbildningen går till på exakt samma sätt som den gjort hittills med AM-körkort, med skillnaden att de där fyra träningstimmarna sker på fyra hjul istället för på två.
Banbrytande?
– Exakt! Jag törs nog säga att vi är först i Sverige. De på Transportstyrelsen visste ingen annan och efter lite snokade på nätet har jag endast hittat en annan aktör, men den har kört utbildningen på det sättet som är olagligt.
Oavsett hur utbildningen går till: Är det verkligen tillräckligt att skicka ut 15-åringar i trafiken efter att de enbart kört i fyra timmar totalt?
– Nej, egentligen inte. Jag hade gärna velat göra utbildningen ännu mer gedigen och trafiksäker, där de får köra i minst några timmar till.