Ciccis inredningsbutik har bra blandning

Cecilia Trydeus har varit med om att få lägga ner två verksamheter på grund av den moderna handeln. Ändå valde hon att starta inredningsbutik. Fem år senare är butiken dubbelt så stor.

Cecilia Trydeus i sitt favoritrum i den numera utbyggda butiken i centrala Gnesta. Här syns några av höstens trender när det gäller färg och material.

När större elektronikkedjor ploppade upp en efter en i Södertälje och södra Stockholm, blev det nådastöten för ”Gnesta radio och tv”. Cecilia Trydeus tvingades lägga ner 2006. Sedan träffade hon sin man Conny, som hon började driva gummiverkstad med. Den gick samma öde till mötes. Den här gången var det internethandeln med däck som låg bakom.

Man skulle inte döma henne om hon efter det nöjde sig med att jobba deltid med bokföring för sambons nystartade företag TEMAB och annars gå hemma i morgonrocken. Men nu är ju inte Cecilia riktig sådan.

– Jag är en säljare och kände att jag ville ut och träffa folk igen. Vi har en liten gård med tillhörande vandrarhem i Evertsberg, och där i närheten finns en tygaffär som heter Ullas. Jag är galen i gardiner och dukar, så när vi var inne i den sa jag till Conny: ”Nu vill jag ha en sådan här butik.” Han tyckte inte att jag var klok. Tre månader senare slog jag upp portarna här i Gnesta, där Gnesta Chark ligger idag.

Älskar kundkontakten

Vägen till där hon är idag har varit allt annat än spikrak, även innan de två konkurserna. Cecilia Trydeus har alltid älskat färg och form. Hon ville bli florist från början, men träffade fel med en trädgårdsmästarlinje i Norrköping, och började istället arbeta inom vården. Därefter blev det jobb på järnhandel.

Du har fått ett par rejäla näsbrännor. Varför vågade du satsa på Ciccis Heminredning?

– Näthandeln är jättestor, säger Cecilia. När man går ut på baksidan här, blir man nästan gråtfärdig över alla som har famnen full med sådant som de beställt från nätet. Men ett paket har inget ansikte och när du kommer hem kan du öppna det och tänka: ”Nej, usch, det här var inte alls det jag hade tänkt mig.” I en fysisk butik kan jag som jobbar i butiken plocka upp ur kartongen, visa, guida, matcha ihop med annat. Jag får hjälpa kunden och visa den fram till det rätta.

– Det är därför jag ville satsa på det här, för precis som i gummiverkstaden är jag ett ansikte som folk kan ha en relation till och prata med. Jag älskar kundkontakten.

Gnestablandningen

Lokal handel är tuff. För butikerna längs Västra Storgatan lite extra tuff det senaste året, då det fram till i somras pågick ett stort vägarbete precis utanför. Men när det går som sämst gäller det att våga satsa. Cecilia har vågat.

I maj tog hon över lokalen vägg i vägg, där Önskebrunnen tidigare låg. Nu har hon dubbelt så stor yta och ett betydligt större utbud. Gladast är hon över att ha tagit över Gnestablandningen, tesorten som en gång i tiden skapades i hennes lokaler, som då hette Blå Skålen.

– Det är väldigt roligt att jag fått behålla Gnestablandningen. Jag säljer fruktansvärt mycket av den, det går åt varje dag och jag lägger en ny beställning på runt 30 kilo varannan vecka från tebutiken uppe i Stockholm som blandar teet numera.

Hon skickar Gnesta­blandningen till både Kina och Norrland, men roligast är att en stor majoritet av dem som köper teet är Gnestabor.

– Jag lever mycket på sommar­gästerna, de är grymma på att komma in och handla. I övrigt är kanske 60 procent av mina kunder från andra närliggande orter, som Trosa och Nyköping. Men Gnestablandningen har gjort att betydligt fler Gnestabor börjat handla här.

I augusti firade Ciccis fem år. Nu har hon anställt en person till, så att de är tre fast anställda och två extrajobbare.

Mycket färg

Att driva en inrednings­butik har gett inspiration.

– När jag startade butiken hade jag bara vitt, svart och grått hemma. Inget annat. Nu ser det helt annorlunda ut. Massor av färg.

En sak säljer hon inte.

– Jag har fortfarande inte blommorna. Men det har vi många butiker som håller på med i Gnesta ändå, så det lämnar jag åt dem.

Johan Karlsson

Reporter

Tel: 0156-50 39 37

E-post