Ännu grönare körning i Gnesta och Trosa
Bussarna är inte bara gröna på utsidan. Hårda krav på chaufförerna och medvetna miljösatsningar placerar Sörmlandstrafiken i framkant.
Magnus Rabe är ett av flera välkända ansikten om du som luttrad pendlare kliver in på busskontoret i Trosa. Numera jobbar han mest i garaget.
– Så jag har bara provkört de nya bussarna här på området. De är väldigt sköna att köra. Motorerna är tysta och hörs knappt alls. Chaufförerna säger att de är jättenöjda.
Det nya avtalet mellan Sörmlandstrafiken och entreprenören Nobina började gälla i augusti. Hela fordonstrojkan i Trosa uppdateras. De fem komfortbussarna, som används för att köra till Södertälje, har bytts ut mot sprillans nya bussar. De fem andra större bussarna har ersatts av nyare varianter, närmare bestämt bussar från Nyköping med två år på nacken.
– Sedan har det tillkommit två helt nya minibussar, berättar Behudin Mustafic, gruppchef på kontoren i Trosa, Gnesta och Flen. De rullar mellan Trosa, Västerljung och Vagnhärad – alltså de korta sträckorna där det inte är så mycket folk som åker. Förut satt vi och körde en storbuss helt i onödan.
Från Gnesta utgår numera sju regionbussar och två minibussar.
Det nya avtalet sträcker sig till den sista december 2029.
– Det är ett mer kundinriktat avtal. Den nya appen gör det möjligt för dig att sitta kvar i värmen hemma och hålla koll på var bussen är, så att du inte går ut till hållplatsen en halvtimme för tidigt i onödan. Alla bussar har informationsskärmar. I de större bussarnas finns det USB-uttag, wifi, toaletter och babyskydd, säger Behudin.
Många mil kräver miljötänk
Bara från Trosa är det runt 60 avgångar varje dag. Det innebär många busstimmar på vägarna.
– Miljö- och energifrågor är av stor vikt för oss och finns med i allt vi gör, säger Johan Tollén, kommunikatör på Region Sörmland med ansvar för kollektivtrafiken. 2018 framfördes 97 procent av den allmänna kollektivtrafiken med förnybara drivmedel. I våra nya trafikavtal, som det i södra och västra Sörmland, har vi ställt hårdare utsläppskrav. Detta har i praktiken inneburit att stadstrafiken i Nyköping, Katrineholm och Flen helt körs med elbussar i det nya avtalet.
För trafiken mer ute ”på vischan” då? Samtliga bussar körs på fossilfritt bränsle sedan flera år tillbaka. Ett tag tankade man rapsmetylester (RME), även kallat biodiesel, men det kunde ställa till problem kalla vinterdagar. Nu har man bytt till HVO, som har upp till 90 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med vanlig dieselolja.
Tydliga riktlinjer
På busskontoret i Trosa finns ett eget reningsverk. När bussarna tvättas försvinner inte vattnet iväg, utan hamnar i bassänger, där det renas i olika steg. Sedan går det tillbaka in och används för att tvätta fler bussar.
Nobina har också tydliga riktlinjer när det kommer till att köra miljövänligt. Konceptet kallas för ”Gröna resan”. Det handlar om att planera körningen, så att bränsleförbrukningen – och då även utsläppen – minskar. När du som chaufför närmar dig en rondell ska du släppa gasen tidigt och förhoppningsvis kunna ”glida” genom rondellen. En annan viktig detalj är att hålla avståndet till andra fordon, för att slippa bromsa hårt.
– Nobina Sverige har 17 områden. Sörmland har legat etta de senaste åren. Vi har de ”grönaste” förarna i landet, berättar Behudin Mustafic.
Var och en av förarna är under lupp
Det räcker inte bara med en kurs vid ett tillfälle. För att hamna i topp krävs kontinuerligt arbete. Förarna behöver både upprepning och löpande uppdatering, och får feedback löpande.
– Jag kan se hur var och en av förarna kör. Ligger någon på för hög nivå, tar vi in den personen och diskuterar vad som kan ligga bakom. Ibland behöver det inte bero på dålig körning, utan det kan vara andra faktorer – till exempel teknikstrul – som ställt till det.
Är det svårare att hålla tiderna på det här sättet?
– En av fördomarna är att vi förlorar tid. Men vi testade ett par slingor och det skilde 27 sekunder totalt. De sekunderna gör inte så mycket i slutändan.
– Samtidigt ska inte det här med grön körning missuppfattas, fortsätter Behudin. Någon frågade om chaufförerna inte får bromsa längre men självfallet är säkerheten alltid nummer ett.