50-åring som inte går ner i varv

TROSA. Allt började i en liten lada på landet. Efter 50 år har varvet Finessa hunnit växa ur betydligt större lokaler än så.

Rune Antman står i solen och skruvar tålmodigt på ett småhemligt projekt. När han fyllde 70 år sa han att han tänkte trappa ner och ”bara jobba 40 timmar i veckan”. Det var för snart sju år sedan.

– Någon nedtrappning har det inte blivit direkt. Utöver de vanliga dagarna kör han helgerna på vandrarhemmet. Är han någon gång ledig, är han på lantstället och renoverar där, säger sonen Rickard och skakar leende på huvudet.

Rune tittar upp.

”Slutar man jobba blir man ju gammal.”

Sedan fortsätter skruvdragaren att surra.

Rune Antman jobbar på.

Tusentals båtar och OS-deltagande

Den arbetsmoralen tog före­taget från ladan i Stene, in till Trosa och ut i vida världen. Flera tusentals båtar har byggts och Finessa har levererat till SM, EM, VM och till och med OS (i Atlanta 1996).

– Delvis hade vi en bra produkt, tack vare pappa. Delvis var vi ute på väldigt många tävlingar och marknadsförde oss. Vi hade till och med en butik i Majorna i Göteborg förr om åren, dit vi åkte om helgerna och jobbade när det hölls tävlingar. Vi byggde flipper, optimistjolle, e-jolle … flera ben att stå på, helt enkelt. Men numera har vi ju nischat om oss, säger Rickard, som driver varvet ihop med föräldrarna Rune och Christina samt brorsan Fredrik.

Varför har ni bytt inriktning?

– Vi har så mycket att göra med båtarna, butiken och försäkringsjobb. Plus att vi känner att vi har gjort den där andra biten redan i många, många år. Har du varit på 20-30 VM blir du mätt till slut. Numera tillverkar vi inte mer än lite tillbehör.
I vintras gjorde vi 15 expressroder, mest för att vi redan hade formarna och att det fanns en efterfrågan.

Nu är det i stället förvaring och service av folks vattengående dyrgripar och även försäljning av nya båtar och vattenskotrar som gäller.

150 båtar går i vinteride – varje år. 

– Vi tar upp båten, servar motorn, vaxar skrovet och däcket, tvättar rutorna – ja, ser till att båten är i tipptopp när de hämtar den på våren. Det kan även tillkomma att de vill ha en badstege eller gps eller vad det nu kan vara ditsatt innan de hämtar båten igen, säger Rickard.

Och på den inslagna vägen tänker ni fortsätta?

– Ja. Vi fortsätter med varvet och vandrarhemmet.

Rickard och Fredrik utanför de nuvarande lokalerna, där försäljningen av en ny båt pågår i bakgrunden.

Bygger nya lokaler

Det sistnämnda är Trosa Vandrarhem, tidigare Snipan, som ligger på andra sidan
vägen från varvet. Det var enklast att ta över den verksamheten när familje­företaget ville bygga ut, förklarar Rickard. 

– Vi har börjat bygga en hall till bakom vandrarhemmet, på 1800 kvadrat. Det gör att vi dubblar vår yta.
Behovet finns – det är helt galet tryck. De som står i kö nu hamnar där borta när vi blivit färdiga, vilket vi hoppas blir till nästa sommar. Vi får vara realistiska och inse att vi troligtvis inte hinner bli klara i år.

När de nya lokalerna står klara flyttas butiken dit. Ett show room tillkommer, utöver utrymmen för förvaring, service och verkstad.

Finessas nya lokaler byggs bakom vandrarhemmet.

Finns utrymme för fler än ett varv

Finessa är inte det enda varvet i Trosa. Vägg i vägg ligger Trosa Marin. En bit bort på andra sidan ån, nära gästhamnen, finns Baltic Varv.

– Det finns absolut utrymme för oss alla tre. Det är allt fler som letar sig ner från Stockholm, då det är dyrt att driva varv där och därför finns få lediga platser. Och platserna som finns är dyra. Här nere finns allt de behöver, på hyfsat nära avstånd, säger Rickard Antman.

Av | 2018-06-20T08:56:01+00:00 juli 2018|Ekonomi, Samhälle, Semester|

Om författaren:

Lämna en kommentar